Från Gutenbergs press, via 1800-talets mekaniserade tryckerier och fram till 1970-talet var tryck med blytyper det som gällde. Efter det har den digitala tekniken tagit över.
Grafikstudenten Julian Jaffé har stannat till i Helsingborg och det Grafiska museet för att lära sig mer om traditionell tryckkonst.
– Det känns väldigt speciellt att vara en del av den historien, för det är väldigt ovanligt att hitta möjligheten att lära sig den här typen av teknik. Det är därför gesällvandring är en sådan storartad sak, säger han.
Gesällvandring har anor från medeltiden och gick ut på att lärlingar reste runt till hantverksmästare i olika orter, regioner och länder för att lära sig.
Ska inte dö ut
Det är tyska Verein für die Schwarze Kunst som ansvarar för gesällvandringarna och utfärdar stipendium. För stipendiaterna är det möjligt att resa till verkstäder i länder som Schweiz och Slovenien, men även till Egypten.
Helsingborgsmuseet samarbetar med föreningen och andra museer för att hantverket inte ska dö ut.
– Det enda sättet att hålla det vid liv är att vi hittar unga människor som är intresserade och beredda på att utbilda sig i de här gamla teknikerna, säger Franz Hennies, volontär och styrelsemedlem, Grafiska museet.
”Inte tung som bly utan flytande”
Tryckhantverk med blytyper var avgörande för skapandet av informationssamhället.
– När folk kan hålla en varm blyrad i handen kan de utveckla en helt annan förståelse för varifrån vår tryckkultur kommer och hur den har påverkat vårt samhälle. Då förstår man också vad som håller på att förändras när information inte längre är tung som bly utan mer flytande i en digital svär.