När två blanketter med personers känsliga uppgifter skulle faxas till en hemvårdsgrupp så faxades de fel. Registret med alla nummer till hemvårdsgrupper hade inte uppdateras.
– Det kom till ett ställe som omedelbart såg att det var felfaxat och direkt hörde av sig. Det är uppgifter som man som enskild inte vill att andra ska ta del av, säger Ingrid Nyman.
20 kunders känsliga uppgifter glömdes hos kund
Vid ett hembesök ska personal haft med sig papper med sekretessbelagda uppgifter till 20 olika kunder, ett så kallat arbetskort, som personalen ska ha glömt hemma hos en kund. Vanligtvis har man uppgifterna i mobiltelefonen men då personalen tog över en kollegas kunder så skrev personen i fråga ut uppgifterna på papper.
– Vi har gjort bedömningen att man har brustit i hur man använder sig av de här arbetskorten eftersom att det är väldigt tydligt hur man ska hantera det om man har papper med sig, säger hon.
Personal pratade öppet om brukare
Vid ett tredje tillfälle ska två personer som arbetar på ett LSS-boende suttit i ett allmänt utrymme och haft en dialog om en brukare på ett annat LSS-boende. En annan personal ska ha kommit dit och fått höra uppgifter som personen inte ska ta del av.
– Man får absolut inte dela med sig av uppgifter kring en brukare på ett annat boende med personal från ett annat boende. Vi tycker att det är förfärligt och djupt beklagligt att man jobbar på ett sätt som inte är förenligt med sekretesslagstiftningen eller våra interna riktlinjer, säger Ingrid Nyman.
Har någon utav de drabbade kommit till skada?
– Nej, men vi ser att det absolut skulle kunna bli en risk för skada.
Visste inte personalen att de inte fick dela information?
– Att man inte får göra det har de blivit informerade om, men jag tror att det handlar om att man inte tänker hela vägen utan bara gör det. De flesta av oss vill inte dela all känslig och personlig information om en själv. Det handlar om den personliga integriteten.