I Helsingborg är skillnaden stor mellan elevers skolgång beroende på vad ens föräldrar har för utbildningsbakgrund.
Statistik från Skolverket visar att 56,4 procent av elever med lågutbildade föräldrar klarar kunskapskraven i alla ämnen. För de med högutbildade föräldrar är det 85,8 procent som uppnår kunskapskraven i alla ämnen.
– Vi ville göra något och därför startades det här projektet, för en mer jämlik skolgång, säger Lotta Ahlin speciallärare på projektet Familjen läser.
Föräldrars utbildningsnivå spelar roll
Familjen läser är ett projekt där förskolebarn i familjer som har lägre läskunskap får förbereda sig inför skolstarten.
Barnen får lära sig läsa och föräldrar får tips om hur de på bästa sätt kan stötta sina barns skolgång.
Projektet har pågått sedan 2020 och förra året arbetade de med förskolebarn på Närlunda, vilket resulterade i att förskolebarnen nådde samma resultat inom läsning som barn i årskurs ett kan på hösten.
– Det är mycket goda resultat, och vi följer upp barnen sedan när de börjar i skolan för att se hur det går, säger Lotta Ahlin.
Helsingborg vill se fortsatt utveckling
I budgeten för nästa år lägger M, KD, L och SD i Helsingborg fram förslaget att socialnämnden ska få 1,2 miljoner kronor för att utveckla samverkan med andra aktörer för projektet Familjen läser.
Detta för att ”stärka familjer i socioekonomiska utsatta områden” som de skriver i budgeten.
– Eftersom projektet fått ekonomiskt stöd från Arvsfonden tidigare och det nu upphör vi årsskiftet är vi såklart glada över detta förslag, säger Anne Eskilsson projektledare på Familjen läser.
Se specialläraren Lotta Ahlin öva på att läsa tillsammans med Viktor i videon ovan.