Planen är att det ska bli en utomhusperrong med tak och spår på båda sidorna. Foto: Erik Danielsson

Ny perrong på gång utanför Knutpunkten – satsning på ökad tågtrafik

Publicerad

Knutpunkten är den stora flaskhalsen i Öresundstågstrafiken på sträckan Helsingborg – Köpenhamn.

Trafikverkets planer är att lösa situationen med en helt ny perrong söder om stationen.

I rusningstrafik går tågen mellan Helsingborg och Malmö i stort sett fulla redan i dagsläget. Skånetrafiken är nu i full gång med att upphandla dubbeldäckade, längre tåg för att till årsskiftet 2023-2024 kunna öka kapaciteten på sträckan med 50 procent fler sittplatser i rusningstrafik. 

– Vi behöver snabbt skapa mer kapacitet på Knutpunkten, Skånetrafiken har haft starka önskemål om detta, säger Jack Bårström som är samhällsplanerare på Trafikverket. 

Problemet är att det inte finns någonstans för de nya och längre tågen att vända i Helsingborg.

75 miljoner

Trafikverket har nu därför långt framskridna planer på att bygga en perrong för 75 miljoner kronor söder om stationen, ute på banvallen.

Den helt nya stationsdelen kommer att heta Helsingborg övre. 

Ett problem för resenärerna är att perrongen kommer att ligga en bit bort från stationshuset. Hur de på ett tryggt och enkelt sätt ska röra sig över området är Helsingborgs stads ansvar. 

– Vi tycker det blir en lite rörig lösning. Det blir mer plats för tåg men det blir mer otydligt för resenären, säger Torgny Johansson på stadsbyggnadsförvaltningen.

Långsiktigt behov

Dessutom kan perrongen påverka övriga, betydligt större infrastrukturprojekten som ligger i anslutning till Knutpunkten.

– Just nu är det viktigt att komma igång med planeringen inför dubbelspåret norrut så fort som möjligt. Så vi kan se det långsiktiga behovet av den här nya perrongen innan den byggs, säger Torgny Johansson.

Ny perrong söder om Knutpunkten

Trafikveket gör om ett av uppställningsspåren på banvallen söder om Knutpunkten till perrong. 

Budget för perrongen är 75 miljoner kronor och planeras vara klar i slutet av 2023.  

Perrongen planeras vara 260 meter lång och 8 meter bred med en kapacitet för 800 resenärer.

Skånetrafikens upphandling av nya tåg på sträckan Helsingborg – Köpenhamn gäller 18 dubbledäckade tågset, som planeras att tas i drift i december 2023, upphandlingen är dock överklagad.

Helsingborgs stad ansvarar för infrastrukturen för resenärerna mellan stationen och den nya perrongen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.