Kvinnan kom gående på Larmvägen, vid Fredriksdal, på lördagseftermiddagen när hon påkörd av en man på elsparkcykel. 87-åringen föll omkull och fick föras till sjukhus med lindriga skador.
– Jag beklagar verkligen det här, säger stadens trafikchef Oscar Grönvall om påkörningen.
Det här var den tredje allvarliga olyckan med en elsparkcykel i Helsingborg. I slutet av maj omkom en 27-årig man efter en krock med en bil.
Utreder säkerheten
Dödsolyckan blev starten på en utredning där polisen och Transportstyrelsen nu ser över säkerheten kring elsparkcyklarna. Den ska bland annat ge svar på frågan hur fordonet ska klassificeras, som idag cykel – eller som moped, vilket skulle ställa helt andra krav på föraren.
– Det är mycket positivt att frågan ses över, säger Oscar Grönvall.
Felparkering ett problem
Utöver olyckorna är felparkeringar ett problem med elsparkcyklarna i Helsingborg.
– En del lämnar elsparkcykeln vind för våg till exempel på en trottoar. Det ställer till med problem, inte minst för människor med funktionsnedsättning, säger Oscar Grönvall.
Men Oscar Grönvall vill inte döma ut all användning av elsparkcyklar.
– Det är en klick som framför dem på ett helt förkastligt sätt och det blir ett problem för oss alla. Men de flesta förare sköter sig, säger han.
Hastigheten ska minska
Kommunen har skrivit en avsiktsförklaring med Voi, det företag som äger dem.
Där står bland annat att företaget så fort det går ska ordna så att elsparcyklar bara kan köra max sex kilometer i timmen på gångbanor och gågator.
– Vi har fått besked om att det kan bli tekniskt möjligt kanske redan i slutet av sommaren, säger Oscar Grönvall.
SVT Nyheter Helsingborg har sökt Voi för en kommentar.