På Västervångsskolan i Landskrona har elever upplevt kränkningar och otrygghet.
– Det är dåligt att vissa känner sig otrygga på skolan och det förstör deras utbildning och framtid, säger Abdulaziz Shareif, elev på Västervångsskolan.
– Om man inte känner sig trygg, hur ska man då fokusera på skolan? Då kanske man känner oro och då kan studieresultaten bli sämre, säger Lis Eskilsson, som går i nian.
Tjejbråk, grovt språk och kränkningar på nätet. Det är några problem som Västervångsskolan i Landskrona haft, och som bland annat påverkat elevernas trygghet.
– Det var också så att eleverna kände att de inte alltid hade någon vuxen att vända sig till, säger kuratorn Camilla Tarrier.
Skillnad mellan skolorna
Under de senaste två åren har Skolinspektionen gjort en undersökning bland alla niondeklassare i Sverige. På en skala från 1 till 10 där 10 är fullständig trygghet, hamnade den genomsnittliga siffran för hela landet på 8,0. På Västervångsskolan var motsvarande siffra bara 6,8.
Andra skånska skolor som till exempel hamnade under det nationella snittet var Snyggatorpsskolan i Klippans kommun och Barsebäcksskolan i Kävlinge kommun.
– Det finns ju en otrygghet på skolorna i Skåne, men den varierar från skola till skola och kommun till kommun. Precis som i landet, säger Björn Persson, avdelningschef på Skolinspektionen i Lund.
Fler anmälningar
Enligt Skolinspektionen anmäler även allt fler elever att dom blivit utsatta för kränkande behandling. Det innefattar hot, våld och trakasserier. I Skåne gjordes 318 anmälningar förra året, flest i Malmö (108) och Helsingborg (33).
På Västervångsskolan upplever kuratorn, Camilla Tarrier, att mycket sker på nätet.
– Det som händer på fritiden, det kommer in i skolan, så mycket har handlat om nätet. Men det har varit saker som också hänt här i skolan under dagtid. Ibland idag normaliseras ett visst språkbruk som gör att man kanske inte tänker på att det kanske kan vara kränkande det som sägs, säger Camilla Tarrier.
– Ibland i korridoren så ropas det fula saker och skällsord, men då brukar vi ta upp det med läraren på vår mentorstid. Då tar vi upp hur man ska bete sig mot varandra, och just nu håller vi på med diskrimineringsregler, säger eleven Lis Eskilsson.
Skolvärdinna
För att komma tillrätta med problemen på Västervångsskolan deltar eleverna nu aktivt i arbetet mot kränkningar och trakasserier.
Skolan har även ökat vuxennärvaron för att studieron ska bli bättre. Det har ökat tryggheten, enligt biträdande rektorn Andreas Hellmer.
– Bland annat har vi anställt en till skolvärdinna som är ute bland eleverna. Vi har också elevassistenter som rör sig i korridorerna för att hjälpa till med studieron, säger Andreas Hellmer.
– Vi har arbetat mycket med det här och försökt upplysa alla att trygghet är viktigt och att vi ska kunna ha någon att prata med om vi känner oss rädda eller osäkra, säger Sammar Alrawi, elev på skolan.
Se inslaget: 12 procent av niorna känner sig otrygga
Tryggheten på skånska skolor
Trygghet på skånska skolor
Bjuv 7,8 (2015)
Bromölla 8,4 (2014)
Båstad 7,9-8 (genomsnitt saknas) (2016)
Burlöv 8,3 (2016)
Eslöv 7,9 (2016)
Helsingborg 8,2 (2014)
Hässleholm 8,3 (2015)
Höganäs 8,0 (2016)
Hörby 8,3 (2015)
Höör – För få svarande
Klippan 7,4 (2016)
Kristianstad 8,5 (2015)
Kävlinge 7,6 (2015)
Landskrona 7,5 (2015)
Lomma 8,2 (2016)
Lund 8,2 (2015)
Malmö 7,7 (2016)
Osby 8,0 (2016)
Perstorp 8,5 (2015)
Simrishamn 7,4 – 8,6 (genomsnitt saknas) (2015)
Sjöbo 7,6 (2016)
Skurup 7,6 (2016)
Staffanstorp 7,7 (2015)
Svalöv 7,9 (2015)
Svedala 8,2 (2015)
Tomelilla 7,8 (2016)
Trelleborg 7,9 (2015)
Vellinge 8,0 (2016)
Ystad 8,0 (2015)
Åstorp 7,8 (2015)
Ängelholm 7,8 (2015)
Östra Göinge 7,6 (2015)
Örkelljunga 8,1 – 8,2 (2016)
Källa: Skolinspektionens skolenkät bland elever i nionde klass