SCB konstaterade i veckan att mejeriprodukter är bland de livsmedelsvaror som det senaste året ökat mest i pris, över 30 procent för kunderna.
– Vi märker att konsumenterna handlar mindre, att de handlar mer på kampanj och fryser in och att de söker efter lågprisprodukter till exempel butikernas egna varor. Försäljningen av vissa produkter, till exempel ekologisk mjölk, har minskat med 17 procent jämfört med förra året, säger Arlas presschef Max Wallenberg.
Vecka 8 minskade mejeriförsäljningen i Sverige med fem procent i volym jämfört med för ett år sedan.
Minskning med fem procent
På ett år har mjölkpriset ökat med 37 procent, crème fraiche och gräddfil har under 2022 blivit 38 procent dyrare. Kännbart menar kunder som SVT Nyheter Helsingborg har pratat med.
– Vi köper på extrapriser på helgen, säger Muhamad Husen när vi träffar honom utanför en matbutik på Söder.
Skånemejerier har märkt av en ökad invägning mjölk vilket skapat stora problem eftersom försäljningen samtidigt minskat vilket gjort att företaget vänt sig direkt till bönderna och vädjat om att de ska producera mindre.
Bönderna får mindre betalt
Arla men även Skånemejerier har därför sänkt böndernas ersättning för mjölken sedan årsskiftet.
Behöver ni verkligen sänka med tanke på att konsumenternas pris ökat så mycket?
– På totalen behöver vi försvara våra marknadsandelar. Vi är beroende både av prisbilden på den internationella marknaden som sjunker och den inhemska. Sänks priset för mycket till bönderna som har små marginaler kommer de få problem samtidigt kommer den justeringen på sikt att pressa ned även konsumenternas pris, säger Max Wallenberg.