Dalhemsskolan hade i våras sämst skolresultat i Helsingborgs kommun. Dessutom har skolan haft stora problem med frånvaro.
– Vi har flera elever i varje klass som har för hög frånvaro redan från förskoleklass. Man kommer sent, man åker på semester och man prioriterar inte skolan, säger biträdande rektor Nina Pringle.
Sedan 2016 deltar skolan i regeringens satsning ”Samverkan för bästa skola”, för skolor som bedöms ha svårt att förbättra resultaten på egen hand.
Satsning på utökad elevhälsa
Som enda skola i satsningen har Dalhemsskolan valt att satsa på förstärkt elevhälsa.
– Vi märker att när man jobbar på den här typen av skolor blir man ibland mer socialarbetare än pedagog. Då går det inte att fokusera på undervisningen och vara den bästa läraren, säger Nina Pringle.
För att avlasta lärarna har man bland annat anställt en socionom som ska hjälpa till med att skriva orosanmälningar och sköta kontakt med polis, socialtjänsten och BUP. Dessutom har man anställt en beteendevetare och utökat stuievägledarens tjänst till heltid.
– Den centrala elevhälsan som vi blir tilldelad är inte tillräcklig, säger Nina Pringle.
Elever vill aktivt ha hjälp
Men det handlar också om att möta både föräldrar och elever och se vilken hjälp de frånvarande eleverna behöver.
– Föräldrarna är väldigt glada och tacksamma att det är fler vuxna som involverar sig i barnens situation. Men det är också fler och fler elever som söker upp mig och berättar om sin situation, säger motivationspedagogen Louise Lindquist.
När det gäller skolresultaten och frånvaron tycker man sig också se att den negativa trenden har vänt.
– Vi har i stort sett kommit igång och vi ser att vi har lyckats vända flera elevers höga frånvaro och våra resultat går sakta men säkert uppåt, säger Nina Pringle.