Personalen från hemtjänsten i Ängelholm fann personen sittande livlös på en stol i sin lägenhet. Personen hade ingen puls och var blå om händer och läppar.
Likafullt kontaktade inte hemtjänstens personal SOS Alarm. Personalen påbörjade heller inte någon hjärt- och lungräddning. Istället ringde man kommunens sjuksköterska, som svarade först efter ett flertal påringningar.
– Det är jättetråkigt att det hänt och det ska inte behöva hända igen, säger Helena Gottfriedson, verksamhetschef inom hemtjänsten i Ängelholm.
– I arbete med människor finns alltid den mänskliga faktorn, vi vet inte hur vi agerar i nya situationer, fortsätter hon.
Rutinerna ska ses över
Ängelholms kommun kommer nu att vidta en rad åtgärder för att undvika att det inträffade händer igen.
En rad rutiner ska ses över och personalen ska få en kortare checklista för hur man ska agera vid liknande händelser framöver.
– Direkt efter händelsen såg vi över våra rutiner, vad vi kunde förbättra. Vi pratade med personal – vi har synliggjort rutinen och förtydligat den. Bland annat har vi infört en app i telefonen med den förkortade versionen av hur rutinen ser ut – även när personal är ute så har de rutinerna lätt till hands, säger Helena Gottfriedson.