Marcus Friberg (MP) i Helsingborg talar om en paradox.
– Flygandet minskar. Nu ska vi gå in och försöka få folk att flyga mer samtidigt som vi för klimatets skull vill att de ska flyga mindre, säger han.
Helsingborg är en av de kommuner som i flera år, med framgång, arbetat för att få politiker och tjänstepersoner att ta tåget till Stockholm i stället för flyget.
– Vi kommer att säga nej när flygplatsköpet ska upp i fullmäktige i augusti, säger Marcus Friberg.
”Svårt behålla trovärdigheten”
Karl-Otto Rosenqvist (MP) är aktiv i Ängelholmspolitiken. Även han är kritisk mot att kommunerna satsar miljoner på att köpa flygplatsen och samtidigt ska arbeta för att minska utsläppen av fossilt bränse.
– Det här är inte en grön inriktning i politiken. Budskapet blir: Ta gärna flyget – men helst inte. Det blir svårt för kommunerna att behålla trovärdigheten i klimatfrågor. De talar med kluven tunga, säger Karl-Otto Rosenqvist.
Samtliga sju kommunalråd som ställer sig bakom köpet motiverar det med att flygplatsen utgör viktig infrastruktur för hela nordvästra Skåne, inte minst det lokala näringslivet.