Möbelföretag får betala 4 miljoner för marknadsföringsbluff

Uppdaterad
Publicerad

Möbelföretaget Trademax som finns på nätet och har fysiska butiker i bland annat Helsingborg döms nu av Patent- och marknadsdomstolen till 4 miljoner för att ha bluffat i sin marknadsföring.

Företaget Trademax har enligt domen använt påhittade rekommenderade priser för att få företagets erbjudanden att se mycket förmånligare ut än vad de egentligen är.

Nu förbjuder Patent- och marknadsdomstolen företaget att använda sig av påhittade rekommenderade priser och att använda begrepp som ”total utförsäljning” när det inte är en riktigt utförsäljning med väsentligt lägre priser.

Stämda av konsumentombudsmannen

Dessutom får möbelföretaget inte låtsas ha tidsbegränsade erbjudanden om det inte är en riktigt tidsbegränsad rea.

Om företaget ändå skulle välja att använda sig av marknadsföringsbluffarna kan de få betala ett vite om ytterligare tre miljoner kronor.

Redan förra året stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget för marknadsföringsbluffarna och domstolen ger nu KO rätt på alla punkter.

”Kunder kan bli lurade”

– Domstolen ser allvarligt på företagets metoder, och det anser vi är väldigt viktigt. Många konsumenter riskerar att luras av den här sortens marknadsföring där priserna ser mycket förmånligare ut än de i själva verket är, säger Kristofer Johannesson, processråd vid Konsumentombudsmannen på KO:s hemsida.

Men företagets VD Christian Eriksson håller inte med om domslutet:

– Vi har en annan uppfattning vad som gäller marknadsrättsligt för användning av rekommenderade priser, skriver han i ett mail till SVT.

Ska överklaga beslutet

Han menar också att företaget välkomnar en rättslig prövning av frågan men att de nu ska lämna in en överklagan av beslutet.

– Och om det skulle slås fast, i högsta instans, att Trademax har gjort fel kommer vi givetvis rätta oss efter det.

Trademax är en del Home Furnishing Nordic AB som bland annat äger företag som FurnitureBox och ByggHemma.se. Fysiska butiker finns förutom i Helsingborg även i Arlöv, Stockholm och Gävle bland annat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.