– I nuläget kommer vi att rösta nej till Landborgskopplingenmen vi ser att där finns fördelar med det och nackdelar med det, men just nu är nackdelarna för många, säger Marcus Friberg (MP).
– Jag tycker det är olyckligt att Miljöpartiet landar i den slutsatsen. I Moderaterna och övriga partier i det blågröna samarbetet är ju positiva till Landborgskopplingen och har också lyssnat på fastighetsägarna och cityhandeln i Helsingborg och det behov man ser av anläggningen. Så vi ämnar pröva den här anläggningen och gå fram med det, säger Christian Orsing (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
S eller SD avgör
Splittringen inom de blågröna innebär nu att Landborgskopplingen kan avgöras av Socialdemokraterna, som liksom Miljöpartiet sagt nej till planerna förut. Men oppositionspartiet vill inte ge någon ledtråd om vilket håll de lutar åt.
– Det kommer att bli upp till medlemsmötet att ta det här beslutet. Vi ser inte detta som en fråga som ska utnyttjas partitaktiskt, utan det här är en viktig fråga för Helsingborgs framtid, säger Jan Björklund (S).
Om Socialdemokraterna säger ja blir det ett garage. Sverigedemokraterna har också makten att driva igenom bygget, men inte heller de har bestämt sig än.
– Vi har varit väldigt aktiva i att rädda cityhandeln, det ligger på plussidan för ett bygge, säger Michael Rosenberg (SD), samtidigt som han har farhågor kring trafiken som skulle uppstå i ett område med både skolor och förskolor.
Har ni fått tillräckliga svar i de utredningar som gjorts?
– Det ska vi ta ställning till i gruppdiskussionen. Vi har inte några ideologiska skäl att säga nej som Miljöpartiet, säger Michael Rosenberg.
Accepterade utredning
Miljöpartiet sa redan från början nej till planen att lägga 400 miljoner kronor på ett parkeringsgarage för 600 bilar, nergrävt i Landborgen under Rosenträdgården intill Nicolaiskolan i centrala Helsingborg.
Men de gick ändå med på att fortsätta utreda förslaget, som kallas Landborgskopplingen.
Och förra veckan berättade SVT Nyheter Helsingborg man nu kommit fram till att bygget av garaget bara skulle minska biltrafiken marginellt på Drottninggatan och Järnvägsgatan.
Uredningen visade också att grundvattnet skulle påverkas och att bygget därför skulle behöva tillstånd av mark- och miljödomstolen, och att delar av området skulle behöva genomgå noggranna arkeologiska undersökningar.
Inget helhetsgrepp
Vad är det starkaste skälet till att ni säger nej?
– Det är att vi ser att man inte tar något helhetsgrepp om parkeringssituationen i cemtrum. Vi vill se till att man har fler bilfria ytor i centrum, exempelvis på Stortorget, och det tycker vi inte att man väger in i det här förslaget, säger Marcus Friberg.
Men de blå partiernas hopp om att få igenom bygget är inte släckt.
– Det finns ju en tradition av att även Socialdemokraterna varit med och tagit ansvar och stått upp i för staden viktiga strategiska utvecklingsfrågor och jag hoppas att det här blir ännu ett exempel, säger Christian Orsing.
Fotnot: Artikeln har uppdaterats med SD:s kommentarer.