När besökare kommer till vårdcentralen i Råå får de en surfplatta. Där ställer primärvårdens nya artificiella intelligens frågor för att ta reda på varför personen uppsökt vård. Följdfrågorna anpassas kontinuerligt beroende på patientens svar.
– Det finns inga fasta frågor utan är väldigt likt hur jag som doktor jobbar för att hitta viktiga tecken med följdfrågor för att smalna ner tänkbara sjukdomar, säger Ola Bergstrand, läkare och projektansvarig.
Mer tid till patientrelationen
Patienten får sedan en väntetid av digitala tjänsten. När patienten väl möter vårdpersonal har de redan grundläggande information om varför patienten uppsökt vårdcentralen.
– Alla de grundläggande frågorna som äter tid finns då redan besvarat och journalfört. Det innebär att vårdpersonal får tid för det datorn aldrig kan ersätta, vilket är relationsbyggandet med patienten, säger Ola Bergstrand.
Först i världen med systemet
Det nya digitala verktyget har utvecklats under nästan 10 år. Den artificiella intelligensen tar aldrig några beslut men har sparat så mycket tid på de vårdcentraler där de prövats att personalen stundtals säger sig ha för lite att göra.
– Vi är först ut med just det här systemet i hela världen. Vårdcentralen i Råå får dagliga förfrågningar om studiebesök nu. Det har levt upp till det vi hoppats och mer därtill.
Målet är nu att systemet ska rullas ut på alla offentliga vårdcentraler i Skåne under år 2020.