Den pågående brodebatten i Danmark har också väckt frågan om HH-förbindelsen på svensk mark. Men att danskarna skulle prioritera egna broar istället för en ny förbindelse mellan Sverige och Danmark tror inte någon av de SVT har pratat med.
– Jag tror absolut att HH-förbindelsen kan bli verklighet, jag ser inte något annat, säger Per Tryding, vice vd på Sydsvenska handelskammaren.
Även Johan Wessman på Øresundsinstituttet är inne på samma linje. Kattegattdebatten är inhemsk och handlar om hur man ska binda samman Danmark, säger han.
Men att HH-förbindelsen kan påverkas på något sätt utesluter han inte.
– Alla stora beslut i ett land påverkar andra beslut som ska fattas parallellt.
Det förslag som ligger, att bygga en ren bilbro över Kattegatt, ska enligt utredningen vara självfinansierad och återbetald inom 32 år och påverkar därför inte direkt finansieringen av HH, säger han.
– Därför bör det inte påverka HH. Men det kan påverka den tidsmässiga aspekten, säger Johan Wessman.
Skånes närområde kan växa
Frågan om Kattegattbron är i helt enkelt för långt borta. Per Tryding pekar på att den danska finansministern Kristian Jensen (V) manar till besinning.
– Finansministern har hällt kallt vatten över projektet och påmint om att man är långt ifrån att ta ställning till Jyllandförbindelsen, säger Per Tryding.
Men att de två broarna skulle stå emot varandra tror han inte.
– Alla fasta förbindelser förstärker varandra och blir ett system. HH har ju som främsta funktion att öka produktiviteten och knyta ihop Öresundsregionen.
En bro mellan Jylland och Själland gör att man kan ta sig mellan Köpenhamn och Aarhus på en timme, vilket leder till att den skånska närregionen växer, menar Johan Wessman.
– I andra hand kan det göra att fler använder Kastrup som flygplats, vilket leder till ett ökat underlag och fler flygningar därifrån. Det har man som Malmö och Skånebo också nytta av.