– Regeringarna i både Sverige och Danmark har satt sig i baksätet i den här frågan. Nu har jag uppmanat dem att sätta sig i framsätet, säger Carl- Johan Sonesson (M), ordförande för regionstyrelsen i Skåne.
En kraftigt ökad godstrafik från kontinenten kan fastna i den flaskhals som det finns risk för att dagens Öresundsbro utgör.
Men frågan om en ny förbindelse över Sundet är död i de båda länderna – den finns inte med i någon plan för infrastrukturen ett decennium framåt.
Två nordvästskånska kommuner vill bygga
Nu vill Region Skåne väcka liv i frågan hos regeringen.
Det är två kommuner i Nordvästskåne – Landskrona och Helsingborg – som vill bygga tunnlar för trafiken. Landskrona vill ha en förbindelse till Köpenhamn. Projektet kallas Europaspåret och omfattar en tunnel för gods- och persontåg och en för bilar.
Helsingborg vill bygga två tunnlar till Helsingör, en för bilar och en för tåg, den så kallade HH-leden. Men tågtunneln gäller bara persontåg, inte godståg.
Ny metro i diskussionen
I den skånska diskussionen ingår också en metrotunnel mellan Malmö och Köpenhamn som enligt planerna skulle avlasta lokaltågen på Öresundsbron till förmån för godstågen.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) skriver i ett mejl till SVT Nyheter på onsdagen att:
”Regeringen har sedan tidigare gett Trafikverket i uppdrag att utreda frågan. Det arbetet pågår nu, och är någonting som vi kommer ha anledning att återkomma kring i arbetet med den långsiktiga infrastrukturplanen”
Vilken av förbindelserna som skulle kunna bli aktuell vill han inte uttala sig om.
Hör hur kommunalråden i Landskrona och Helsingborg argumenterar för sin sak i klippet ovan.