Arkivbild Foto: TT/ Heiko Junge

Ny överenskommelse om Västkustbanan

Uppdaterad
Publicerad

Idag skrev Region Skåne, Region Halland och sammanlagt elva kommuner under en överenskommelse som de nu hoppas ska möjliggöra dubbelspår sträckan Helsingborg – Maria station. Den sista stationen som än idag saknar beslut om dubbelspår.

– Dubbelspår på Västkustbanan är en investering i Sveriges starkaste tillväxtstråk och nödvändig för en konkurrenskraftig svensk exportindustri, säger Henrik Frizon (S), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne.

För över tjugofem år sedan beslutade riksdagen om dubbelspår längst med Västkustbanan. Trots det saknar fortfarande tre sträckor på Västkustbanan dubbelspår, dessa är Varberg, Maria station – Ängelholm och Helsingborg C – Maria station.

De förstnämnda två har redan beslut om dubbelspår, men för sträckan mellan Helsingborg och Maria station finns inte något sådant beslut, åtminstone inte än.

I ett pressmeddelande undertecknad Region Skåne, Region Halland och elva berörda kommuner att de med den nya överenskommelsen hoppas på att få till ett dubbelspår även mellan Helsingborg C – Maria station.

– I Skåne, Halland och Västra Götaland bor en tredjedel av Sveriges befolkning, och längst stråket Köpenhamn – Oslo åtta miljoner invånare, så det är en investering som skulle komma många till del, säger Dag Hultefors (M), ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott i Region Halland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.