Det handlar om lockout på lediga dagar och blockad mot övertidsarbete samt inhyrning för övertidsarbete. Lockouten gäller hela våren, från 6 mars till och med den 31 juli.
– De har skjutit sig själva i foten. Hur tror de att en hamn fungerar om de lockoutar på detta vis, säger Rolf Lycktoft, lokalordförande för Hamnarbetarförbundet i Helsingborg i en kommentar.
”Facket konfliktorienterat”
I hamnkonflikten, som i Skåne berör hamnarna i Helsingborg och Malmö och i Blekinge hamnen i Karlshamn, kräver Hamnarbetarförbundet ett eget kollektivavtal.
Konflikten har pågått i flera veckor, och senast i lördags presenterade medlarna ett andra bud, som Hamnarbetarförbundet avvisat.
– Hamnarbetarförbundets agerande följer ett tydligt mönster, de är konfliktorienterade och inte lösningsorienterade. Att hela tiden välja konflikt är inte seriöst utan oansvarigt. Vill de verkligen ha ett kollektivavtal?, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen i ett pressmeddelande.
Helsingborgs hamn stöder
Bart Steijaert, vd för Helsingborgs hamn, stöder arbetsgivarorganisationens beslut.
– Vi stöder åtgärderna. Jag tror det är ett bra sätt att agera på strejkerna som pågått och fortsätter att pågå.
Enligt Hamnarbetarförbundet kommer det att bli mycket svårt att ta in folk, när ordinarie personal lockoutats. Bart Steijaert medger att det kan bli problem.
– Det kommer att bli tufft, men vi kommer klara det de flesta tillfällen.
Facket avfärdar kritik
När det gäller arbetsgivarens beskrivning av facket som konfliktorienterat slår Rolf Lycktoft ifrån sig.
– Vi har velat ha en lösning från dag ett. Hur länge får man ljuga som arbetsgivare? Vill de reta upp oss, så har de verkligen gjort det, säger han.