– Jag kan få riktigt ont i huvudet och ibland har jag svårt att sova på grund av bullret, säger Laila Adas Shnene som bor i Glumslöv.
Byn med 2450 invånare ligger granne med motorvägen, där trafiken från kontinenten passerar på väg upp i Sverige.
Orsakar hjärtinfarkt och stroke
Buller är ett stort samhällsproblem. Över 1,2 miljoner människor i Sverige är utsatta för buller från trafik eller järnväg som överstiger 55 dBA (decibelmätning som tar hänsyn till människans uppfattning av ljudstyrkan).
Men både WHO och Karolinska institutet har visat att bullernivåer på 50 decibel utomhus ökar risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar, till exempel hjärtinfarkt eller stroke.
– Det är förenat med en stor samhällskostnad och lidande, man märker inte av hur buller påverkar en förrän man utsatts för det ett tag, säger Jörgen Hanak som är miljöchef i Landskrona.
”Åtgärdsbehovet är enormt”
I tio års tid har Landskrona stad hävdat att bullernivåerna i Glumslöv är för höga från motorvägen.
– Vi har även gjort mätningar 2015 som indikerar att bullret ligger på 65 decibel och får regelbundet in klagomål från boende om att ljudet stör dem, säger Jörgen Hanak.
Men kommunens mätningar är inte gjorda enligt standard. När Trafikverket har mätt och gjort beräkningar landar de på buller runt 60 decibel och därför kommer de inte att vidta ytterligare åtgärder för att minska ljudet i Glumslöv.
– Åtgärdsbehovet är enormt i landet. Vi måste prioritera de som är värst utsatta och ligger 10 decibel över riktvärdet, alltså 65 decibel, säger bullerutredare Linda Cehlin.
Ger inte upp – kommer agera
Trots att Trafikverket har fått rätt gentemot Landskrona stad i omgångar, både hos länsstyrelsen och mark- och miljödomstolen ger man ändå inte upp.
– Bara genom det ökade trafikflödet kan vi konstatera att vi kommer passera 65 decibel. Vi kommer fortsätta att hålla ett öga på detta och agera när vi kan, säger Jörgen Hanak.