Allt började med en solist som i stället för att flyga sträckan Stockholm–Helsingborg valde att ta nattåget.
– Han frågade vad vi gjorde för att klimatkompensera för att vi varje vecka flyger in solister och dirigenter, säger Fredrik Österling.
Helsingborgs konserthus och symfoniorkester kunde bara konstatera att de inte gjorde ett jota. Insikten satte i gång diskussionerna som senare ledde fram till beslutet om att skippa flyget.
Ska skriva om tågresan
Från och med säsongen 2020/2021 är det tåget eller andra mer miljövänliga färdmedel som gäller om man ska spela i stadens konserthus.
– Än så länge har det inte varit några problem med programbokningarna. Vi har hälften av alla gästande dirigenter klara inför nästa säsong, säger Fredrik Österling.
Han berättar om en tonsättare från London som gladeligen kommer att göra den 17 timmar långa tågresan. Tonsättaren har till och med erbjudit sig att skriva ett verk om resan, inspirerat av stoppen på vägen.
Kritik från flera håll
Även om många ”är med på tåget” så har beslutet också väckt kritik, dels inom branschen i stort men också hos publiken.
– Vi har fått både hejarop och burop. Någon menade att det nu bara ska bli dansband från nordvästra Skåne hos oss, säger Fredrik Österling.
Från branschens håll menar man att den klassiska orkestermusiken är beroende av flyget för att kunna leverera konsertupplevelser på hög nivå. Men att det skulle vara på det sättet menar Fredrik Österling är en seglivad myt.
– Det är inte det geografiska som avgör en solist eller dirigents kvaliteter.
”Flärdfullt att flyga”
Att somliga slår bakut tror Fredrik Österling snarare beror på att de inte vill avstå från det som de är vana vid.
– Konserthusen är vana vid att plocka artister från hela världen och artisterna är vana vid det praktiska – men även läckra och flärdfulla – med att flyga världen runt.
Samtidigt förstår Fredrik Österling att många bävar inför att det som tidigare har varit så enkelt nu ska bli krångligt och bökigt.
– Ska man ta konsekvenserna av beslutet så måste man göra det på alla plan, det handlar om att man måste ställa om även på individnivå.
Fredrik Österling försöker leva som han lär – under säsongen 2020/2021 planerar han att sluta flyga i tjänsten.
Saknas hållbar turnéstruktur
Helsingborgs konserthus och symfoniorkester fortsätter sitt miljöarbete, de ser över vad de själva kan göra men vill också verka för en större förändring.
– Om en svensk orkester åker på turné så åker den till USA eller Japan. Samtidigt får man i Gällivare sällan höra en symfoniorkester. Just nu finns det ingen hållbar turnéstruktur i Sverige. Så har det varit ända sedan Rikskonserter lades ner, säger Fredrik Österling.
– Vi gjorde en miniturné med tåg upp till Göteborg, det var en liten sak men åtminstone en början på något, fortsätter han.
Fredrik Österling är glad att diskussionen nu är i gång, även om branschen är yrvaken. Han tror inte att det dröjer länge innan fler fattar samma beslut.
– Ju fler som förstår att vi är en del av problemet, desto lättare blir det att samverka och det är först då som vi kan skapa en större förändring.
Fler klassiska klimatinitiativ
Beethoven Pastoral Project
Inför firandet av kompositören Ludwig van Beethovens 250-årsjubileum 2020 uppmanas artister runt om i världen att delta i ett globalt ställningstagande för bevarandet av naturen. Bland annat genom att framföra Beethovens ”Pastoralsymfoni” och stå upp för FN:s globala mål för hållbar utveckling.
Climate Keys
Gräsrotsinitiativ för musiker på initiativ av Londonbaserade pianisten Lola Perrin. Vill med musikens hjälp uppmuntra allmänhetens engagemang i klimatfrågan genom att arrangera föredrag och publikdiskussioner. Med en särskild turné lyfter man även klimataktivisterna Extinction Rebellions krav på åtgärder mot den globala uppvärmningen.
Östersjöfestivalen
Uppmärksammar sedan flera år tillbaka klimatet och även i år blir det en musikalisk protest mot de hot som Östersjön och alla världens hav utsätts för. Årets festival äger rum den 24–31 augusti i Berwaldhallen i Stockholm. Festivalen ska knyta ihop Östersjöländerna med klimatoperan ”Neoarctic”, samt med konserter och livesända samtal om musik och hållbarhet från olika städer i Östersjöregionen.