Livsmedelsverket har i drygt ett decennium drivit frågan om måltidssituationen i skolan och nu breddat frågan till att titta på vad eleverna själva berättar är viktigt för att man ska trivas i matsalen.
– Det är viktigt att ta reda på vad barnen själva tycker så att man satsar på rätt saker för att stärka trygghet och trivseln i skolmatsalen, säger Emelie Elin, rådgivare Livsmedelsverket.
Undersökningen visar att barnens känsla av trygghet och tillhörighet i en social gemenskap har större påverkan i deras val att äta skollunchen än vad det är som ligger på tallriken.
– Om matsalen skulle vara trygg och trivsam så skulle vi förmodligen ha färre barn som köper mat eller inte äter alls, säger Emelie Elin.
Vill inte sitta själv
Eleverna på Musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg menar bland annat på att mängden elever i matsalen och om man inte kan sitta med sina kompisar gör att man hellre köper lunch eller skippar att äta helt.
– Jag trivs bäst när jag äter med personer jag känner mig trygg med, när jag inte är med mina vänner blir jag osäker på hur jag ska bete mig, säger Havannah Brentegani, elev.
– Vännerna blir som ett litet stöd och gör matstunden mer trivsam, oftast kan det kännas ganska obekväm att vara själv i matsalen, säger Katerina Panajotova, elev.
Ökar prestation och välmåendet hos elever
En trygg miljö under lunchen bidrar enligt Livsmedelsverket till bättre prestation och välmående hos elever.
– De som oftare äter skollunch har ökad koncentration och prestation i skolan, säger Emelie Elin.
När man har tittat på de elever som ofta hoppar över lunchen har man sett att mer än var femte elev i årskurs 5 till 8 inte äter skollunch varje dag.
– De har sämre psykiskt välbefinnande och fler fysiska hälsobesvär som huvudvärk, säger Emelie Elin.
Skolans ansvar
Tillsammans med skolverket vill Livsmedelsverket stötta rektorer i hur man kan göra miljön vid skolmåltiderna mer trivsam.
Enligt skollagen är rektorn skyldig att skapa en trygg studiemiljö, vilket inkluderar måltiderna i skolrestaurangen.
– Vi utvärderar kontinuerligt måltidssituationen i matsalen, skulle en enskild elev tycka det är jobbigt får man hitta en plan som funkar för den enskilda personen, säger Rebecka Nilsson, rektor för Musikgrundskolan Synkopen.