Planerna på stort garage i Landborgen fortsätter

Uppdaterad
Publicerad

Ett stort cykel- och bilgarage i Landborgen i Helsingborg fortsätter att utredas. Politikerna ser ett ökat behov av parkeringsplatser men bygget är inte problemfritt.

I nuläget räknar de med att det skulle kosta runt 400 miljoner att bygga landsborgsgaraget.

Nu krävs mer tekniska utredningar för att veta säkert om det är möjligt. I nuläget räknar Helsingborgs stad med att det kan komma att kosta uppemot 400 miljoner.

– Det är en kvalificerad kalkylering. I den budgeten har vi då möjlighet till lite utrymme. Tittar vi kan vi säkert precisera och skruva det här lite också.  Det som kommer att kosta är att göra i ordning det som är runt omkring, som att flytta rosenträdgården och göra om Billeplatsen, säger stadsträdgårdsmästaren Martin Hadmyr.

Ska rymma 600 bilar

Poängen med garaget är att få undan fler parkeringar i city, fylla parkeringsbehovet som uppstår när Ångfärjetomtens parkeringar försvinner med 399 platser, i närområdet räknar utredningar att det sammanlagt försvinner runt 570 platser. Det nya garaget ska bestå av fyra våningar och en femte våning under Billeplatsen enligt den detaljplan som finns. Sammanlagt ska det rymma 600 bilar och lika många cyklar.

– De gående och de som cyklar kommer in i staden på ett väldigt bra sätt. Även de som kör hit kan ställa bilen här och sedan gå in till centrum, så det här är en helhetslösning för människor.

”Skapar en mötesplats”

Genom rymliga glashissar ska man sedan kunna ta sig ovan jord eller cykla den långa rampen som leder ut på Billeplatsen. Syftet är att underlätta för gående och cyklister att ta sig från ovanför Landborgen till Knutpunkten. I arbetet ingår också uteserveringar och planteringar på Billeplatsen, något som bara den beräknas kosta 19 miljoner kronor.

– Det är det absolut värt, vi skapar en mötesplats för invånarna och en plats för människor att njuta av solen. Uteserveringarna och rörelsen av personer där skapar också en trygghet som vi vill ha.

Men har inte Helsingborg redan flera mötesplatser, behövs verkligen en till?

– Det kan aldrig bli för många, säger Martin Hadmyr.

Kan bli problem

Men enligt en konsultrapport som tittat på materialet i Landborgen kan det uppkomma problem, då marken och bergrunden är porös och mest består av sand och ett jordlager. Det finns också grundvatten som går cirka 13 meter ned till och med 20 meter ned. Det gör att vissa delar av det tänkta parkeringsgaraget påverkas då det beräknas ligga på 15 meters djup.

– Det är många utmaningar i det här. Det är jätteviktigt att vi inte påverkar grundvattnet i någon större omfattning. Det är landborgen och de växter som finns här, det är viktigt att vi inte påverkar grundvattennivån, säger Martin Hadmyr.

Rosenträdgården är viktig och kommer att behållas, men flyttas under byggtiden, för att sedan återplanteras. Landskapsbilden ska därför inte påverkas alls, enligt planerna.

”Har inte alla svar än”

– Tyvärr är inte den historiska kopplingen så tydlig och få personer rör sig här. Om vi flyttar på växterna och tar hand om dem medan garaget byggs, så kan vi flytta tillbaks dem sedan och göra trädgården ännu finare. På så sätt hoppas jag att fler ska besöka trädgården då.

Nu väntar fler arkeologiska och geologiska undersökningar.

– De undersökningar vi hittills gjort visar inte på några arkeologiska fynd som ska ha någon påverkan för att kunna genomföra bygget. Men vi hoppas på en tydligare bild av det kulturhistoriska värdet. Sen så får vi göra fler tekniska undersökningar på hur biologin och geologin ser ut här. Vi har gjort en tidig bild så att säga, men vi måste gå in djupare. Så vi har inte alla svar än.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.