Det är tät trafik mellan klassrummen på Elinebergsskolan i Helsingborg och närmaste mataffär, konditori eller restaurang. På menyn står snabbmat, godis, bakelser och energidryck, medan frukt och grönt är en liten del av 14-åringarnas vardag.
– Vissa dagar är det en läsk till lunch, säger Filippa Sekesan.
Hör 14-åriga Filippa från Helsingborg om hur reklam påverkar henne i klippet ovan.
Reklam nära skolan lockar
Beteendet som beskrivs ovan känns igen hos de 14-åringar som Livsmedelsverket pratat med i en undersökning. Där berättar de att erbjudanden och trender på sociala medier påverkar dem att köpa vissa livsmedel.
– Det var överraskande att de är så otroligt omgivna av reklam egentligen dygnet runt, säger Karin Fritz, projektledare och dietist på Livsmedelsverket.
Nu har Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket på uppdrag av regeringen tagit fram förslag för att bryta ungas ohälsosamma matvanor.
– Vi tror en begränsning av marknadsföring för ohälsosamma livsmedel kan vara ett alternativ för att minska påverkan på ungas matvanor.