Planerna på att bygga ett garage i Landborgen för 400 miljoner med plats för 600 bilar och lika många cyklar, splittrar de styrande blågröna partierna.
Nyligen sa Miljöpartiet nej.
– Förslaget har inte tagit in helheten för centrum, sa kommunalrådet Marcus Friberg (MP) till SVT Nyheter och pekade bland annat på fler bilfria platser i city.
Nu har även det största oppositionspartiet Socialdemokraterna sagt nej.
– Det borgerliga förslaget saknar miljöprofil och idéer till stadsförnyelse. Det var bara – ett garage. Medlemmarna såg inga större vinster med förslaget, säger Jan Björklund, Socialdemokraternas starke man i Rådhuset.
Knapp seger för nejsidan
Beslutet togs på ett medlemsmöte på måndagskvällen. Men det blev en ganska knapp seger för nej-sägarna. Nästan lika många medlemmar ville säga ja med förbehållen att man utvecklar ett bilfritt city och stoppar etableringen på Väla.
Omröstningen slutade 35-30 till nej-linjen. Sju personer avstod från att rösta.
Både Jan Björklund och Mikael Andersson är kritiska mot de borgerliga partiernas sätt att lägga fram garageförslaget.
– Det har gått lite för fort. Många har inte hunnit sätta sig in i frågan ordentligt och bli delaktiga i processen, säger Mikael Andersson som gärna velat ha ytterligare ett par månaders diskussionstid.
Hade det påverkat ert beslut?
– Nej, det tror jag inte. Men det hade varit bättre underbyggt.
SD avgör frågan
Socialdemokraterna lägger snart sin skuggbudget inför det fullmäktige i juni då budgeten för nästa år spikas.
– Då återkommer vi till miljön i centrala staden, säger Jan Björklund.
Då ska även beslutet om Landborgsgaraget tas. Nu hänger allt på Sverigedemokraternas besked i frågan. Tidigare har SD varit positiva till tanken på garaget. I slutet av månaden ska partiet sätta ner foten och då återstår att se om de fortfarande tycker att det är en bra idé.
Stadsbyggnadsnämndens ordförande Christian Orsing (M) tycker att Socialdemokraternas nej är beklagligt.
– Jag måste nu prata med dem och höra deras argument. Men det är beklagligt, inte minst med tanke på att cityhandeln vill ha ett garage för att utveckla innerstaden, säger han.
Och om kritiken mot att processen gått för fort:
– Det är ett ärende som utretts under en lång tid och diskuterats i fullmäktige. Jag har försökt ha en öppenhet hela vägen när frågan varit uppe i stadsbyggnadsnämnden. Det har funnits alla möjligheter att ställa frågor, säger Christian Orsing.