Helsingborg står för byggandet av den nya sträckningen, hållplatser och annan infrastruktur. För det får staden 98 miljoner – halva kostnaden – av staten. Skånetrafiken köper bussarna, som troligen blir eldrivna.
Klar 2019
Helsingborgsexpressen ersätter dagens linje 1. Den ska vara klar sommaren 2019.
– För nostalgiska helsingborgare blir det lite som den gamla spårvagnssträckningen från norr till söder, säger Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande i Helsingborg.
Tanken är att passagerarna inte ska bry sig om tidtabeller. Bussen ska gå var sjunde minut.
– Man ska bara gå till hållplatsen och hoppa på var som helst på bussen. Vi ska också anpassa de andra linjerna till Helsingborgsexpressen, säger Christian Orsing.
De stora förändringar som görs i gatumiljön anpassas också för en framtida spårväg.
Möjliga elbussar
Mycket talar för att Skånetrafiken kommer att köpa elbussar till Helsingborgsexpressen, även om affärsområdeschef Annika Bondesson inte vill föregripa en upphandling.
– Vi har nya mål om energieffektivitet. Där är el bättre än både biogas och diesel. Speciellt i stadsmiljö är el bättre eftersom de inte ger avgaser och buller, säger Annika Bondesson.
– Så självklart tittar vi på elbussar.