Fortsatt skånsk dragkamp om snabbtågen

Uppdaterad
Publicerad

I somras deklarerades skånsk enighet om den nya snabbtågsbanan. Men flera kommuner väljer ändå att kämpa för egna förslag.

I juni enades kommunerna i Skåne om vilken väg från Stockholm till Malmö som framtida höghastighetståg bör ta.

Men nu har flera Skånekommuner skickat egna synpunkter till regeringen. Alla vill de framhäva den egna kommunens fördelar.

Landskrona var inte med i den ursprungliga överenskommelsen och fortsätter att ta strid för ”Europaspåret”. Det är en lösning som skulle sträcka sig vidare till Danmark via en ny tågtunnel mellan Landskrona och Österport.

– Vi kör på för att visa att den mest naturliga lösningen är att dra spåret via Landskrona, säger kommunens utvecklingschef Christian Alexandersson till HD/Sydsvenskan.

Tvärbanor

Skånes förslag är från början att de nya snabbhastighetstågen ska stanna i Hässleholm, Lund och Malmö och att det ska byggas tvärbanor till Helsingborg och Kristianstad. Helsingborg vill dock ändå lägga ett gott ord för alternativet att banan går via en ny station i Påarp. Utvecklingsdirektör Renée Mohlkert betonar dock för SVT att man står bakom den samlade Skånebilden. De fakta man skickat in om Påarp handlar om ett senare skede när det kan bli tal om ytterligare utbyggnad.

Samtliga kommuner hoppas att den nya snabbanan ska skapa nya bostäder och jobb i Skåne.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.