I juni enades kommunerna i Skåne om vilken väg från Stockholm till Malmö som framtida höghastighetståg bör ta.
Men nu har flera Skånekommuner skickat egna synpunkter till regeringen. Alla vill de framhäva den egna kommunens fördelar.
Landskrona var inte med i den ursprungliga överenskommelsen och fortsätter att ta strid för ”Europaspåret”. Det är en lösning som skulle sträcka sig vidare till Danmark via en ny tågtunnel mellan Landskrona och Österport.
– Vi kör på för att visa att den mest naturliga lösningen är att dra spåret via Landskrona, säger kommunens utvecklingschef Christian Alexandersson till HD/Sydsvenskan.
Tvärbanor
Skånes förslag är från början att de nya snabbhastighetstågen ska stanna i Hässleholm, Lund och Malmö och att det ska byggas tvärbanor till Helsingborg och Kristianstad. Helsingborg vill dock ändå lägga ett gott ord för alternativet att banan går via en ny station i Påarp. Utvecklingsdirektör Renée Mohlkert betonar dock för SVT att man står bakom den samlade Skånebilden. De fakta man skickat in om Påarp handlar om ett senare skede när det kan bli tal om ytterligare utbyggnad.
Samtliga kommuner hoppas att den nya snabbanan ska skapa nya bostäder och jobb i Skåne.