Skolinspektionen gjorde en tillsyn i höstas efter att det inkommit många anmälningar – från spridda årskurser – om att det fanns problem på skolan.
Och besöket bekräftade bilden, enligt Skolinspektionen.
Elever i olika årskurser, från lågstadiet upp till högstadiet, berättade att det är stökigt på många lektioner. Ljudnivån är hög, vissa elever stör ordningen och får upprepade gånger skickas ut från klassrummen. Men ute i korridorerna forsätter de att störa andra.
”Rädd för andra elever”
Problemen har pågått under flera läsår, berättar de.
– Det finns elevutsagor om att man är tydligt rädd för andra elever. Det är allvarliga brister. Elever ska känna sig trygga och inte vara rädda för andra, säger Mats Lundqvist, enhetschef på Skolinspektionen.
Därtill bedömer Skolinspektionen att skolan inte följer lagens krav när det gäller elever som är i behov av särskilt stöd.
Elever med stödbehov ska ha en ordinarie klasstillhörighet, inte bli fast i skolans särskilda samverkansklass. Barn i behov av stöd ska även utredas snabbare och utredningarna följas upp.
Skol- och fritidsförvaltningen har överklagat vitesföreläggandet till förvaltningsrätten. Maria Holm, tf utbildningsdirektör, skriver att det skett stora förändringar i organisationen under 2019.
Förändringsarbete pågår
Bland annat har en ny rektor anställts.
– Jag tycker det har lugnat ner sig, säger Mikael Wahlberg, ny rektor sedan i höstas. Efter den här inspektionen gjordes har vi inte haft några allvarliga incidenter.
Enligt Wahlberg har det tidigare saknats rutiner och systematik.
– Vi har fått nya rutiner på plats, men mycket arbete kvarstår. Det tar längre tid att ändra attityder, vi har fortfarande vissa elever som exempelvis inte respekterar lärare, säger han.