Socialministern kritisk mot äldrevårdens minutscheman

Uppdaterad
Publicerad

I riksdagens frågestund i veckan riktade socialminister Lena Hallengren skarp kritik mot minutscheman i äldrevården. Exemplet hämtades från ett schema i Helsingborg – där man nu ska göra en kvalitetsstudie inom hemtjänsten.

Det var riksdagsledamoten Yasmine Bladelius (S) från Helsingborg som ställde frågan till socialministern, efter SVT Nyheter Helsingborgs rapportering om hemtjänsten i staden.

Hon läste upp ett utdrag ur ett befintligt minutschema från Helsingborg:”

”Smörja in fötterna, sätta på stödstrumpor – tre minuter”.

Ministerkritik mot minutscheman

– Dessutom ska hemtjänsten på den tiden hinna gå in i den äldres hem, hälsa, göra den äldre redo för bytet, och efter insatsen gå igen och lämna  den äldre i ett gott och ombonat skick. Man reducerar undersköterskorna till robotar, sa Yasmine Bladelius.

Socialminister Lena Hallengren svarade med att rikta skarp kritik mot minutscheman.

– Omöjlig, orimligt, ovärdig.

I videon ovan kan du ta del av hela hennes uttalande.

Facket arbetar med kravlista

Kommunalfacket i Helsingborg är glada över ministerns stöd.

– Jätteroligt, säger arbetsmiljöombudet Thomas Olofsson.

Facket arbetar nu med att sammanställa krav och frågor som ska riktas till vård- och omsorgsförvaltningen för att förbättra arbetsvillkoren.

Kvalitetsuppföljning på gång

En punkt handlar om att få tid avsatt i schemat för färden mellan vårdtagarna, en annan om bättre möjlighet att kunna påverka tiden för de olika insatserna.

Lars Thunberg (KD) är ordförande för vård- och omsorgsnämnden. Han säger att det nu planeras en kvalitetsuppföljning inom hemvården.

– Jag är fullt medveten om att det finns brister inom hemtjänsten även om det ser olika ut i olika enheter, säger han.

I videon ovan berättar han mer om sin syn på hemtjänsten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.