Den digitala satsningen är ett pilotprojekt i Helsingborg och dessutom unikt i Sverige.
– Det följs med stort intresse av andra kommuner, säger enhetschef Lisbeth Davidsson.
Med hjälp av olika digitala verktyg som mobiler, paddor och datorer ska projektgruppen med fem socialsekreterare sköta i princip alla arbetsuppgifter kring hjälpsökande helsingborgare. Det gäller bedömningar, utredningar, beslut och så vidare.
På hjälpsökandes villkor
Projektet ska omfatta både barn och vuxna.
– Vi kommer att arbeta mer på klienternas villkor och bli tydligare. Vi kan till exempel ha digitala möten på tider som passar dem via skype eller facetime. Klienterna ska inte behöva komma till vårt kontor, säger Lisbeth Davidsson.
Men har era klienter den utrustning som behövs?
– Ja, många av dem har det.
För socialsekreterarna finns det en annan klar fördel: alla handlingar kan förvaras i datorn.
– Vi slipper en massa papper, säger Lisbeth Davidsson.
Inte tidsbegränsat
När de fem socialsekreterarna är utsedda drar projektet igång i början av nästa år. De kommer att få stöd av förvaltningens it-tekniker.
– Projektet är inte tidsbegränsat. Fungerar det bra så fortsätter vi bara och fungerar det dåligt så lägger vi ner det.