Förseningar i tågtrafik mellan Helsingborg och Maria

Uppdaterad
Publicerad

Förseningar i tågtrafiken mellan Helsingborg och Maria. Orsaken är att tågen kör med reducerad hastighet efter problem med en solkurva, som är en följd av den höga värmen.

Under tisdagkvällen var det helt stopp i tågtrafiken mellan Helsingborg och Maria

– Prognosen är att det är klart klockan fem imorgon bitti den 1 augusti, sa Johanna Ljunggren vid Trafikverkets presstjänst då.

Tidigt på onsdagmorgonen meddelade trafikverket att tågen rullar men att förseningar är att vänta. Orsaken är att tågen kör med reducerad hastighet. Det finns ingen prognos i nuläget på när tågen kan köra normalt igen.

– Det är en stor ökning av solkurvor som uppstår när det är såhär varmt. Vi kan se att antalet solkurvor sjufaldigas i år. Vi är väldigt snabba med att stänga av om vi misstänker solkurvor, säger Johanna Ljunggren.

Bussar ersatte sträckorna mellan Helsingborg och Ängelholm samt Helsingborg och Förslöv.

Stationer där trafiken kan påverkas är Halmstad, Anneberg, Falkenberg, Kungsbacka, Hede, Kållered, Lindome, Mölndal, Varberg, Åsa, Göteborg, Helsingborg, Barkåkra, Kattarp, Maria, Ängelholm, Ödåkra och Förslöv.

Vad är solkurvor och hur uppstår de?

  • Solkurvor är en utknäckning  eller förskjutning i sidled av järnvägsspåret som drastiskt ökar risken att tåg spårar ur. Precis som namnet antyder brukar de uppstå när solen skiner och det är riktigt varmt. 
  • Solkurvor orsakas av att värme gör så att stålet i järnvägen utvidgas. Till slut blir rälsen så pass mycket ”längre” att spåret inte kan stå emot krafterna och rälsen trycks ut åt sidorna. Ibland kan den bli så krokig att den liknar kokt spagetti. 
  • Oftast är det i samband med att ett tåg passerar på rälsen som en solkurva utlöses. Ännu större blir risken om tåget gör en kraftig inbromsning. Vanligen inträffar de i (med järnvägsmått mätt) tvära kurvor med en radie på mindre än 700 meter.  
  • Solkurvor förekommer både på skarvad och helsvetsad räls. Det är skarvarna i rälsen som ger upphov till det klassiska tågljudet. Solen är oftast inte den primära orsaken, men den utlösande faktorn. Solkurvor uppstår oftast på äldre, kanske eftersatta, sträckor där bädden av grus eller makadam som järnvägsspåret ligger på blivit försvagad.  
  • Sedan 2008 har 596 stycken solkurvor konstaterats, men antalet varierar stort mellan olika år. Värst var 2014 då 115 solkurvor konstaterades medan bara 19 uppstod den svala sommaren 2017.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.