Den nerrivna kontaktledningen ställer till det för Skånetrafiken på flera olika sätt. Till exempel går det bara att använda två spår på Knutpunkten tills reparationen är klar. Men det är inte det värsta.
– Vi har en massa vagnar som finns på bangården i Helsingborg. Den nerrivna ledningen gör att de är inlåsta, vi kommer inte åt dem, säger Mats Olsson på Skånetrafiken.
Färre och kortare tåg
Det gör att det blir både färre och kortare tåg under måndagen.
– Vi har tvingats ta bort de insatståg som går mellan Helsingborg och Malmö. Vi har också tagit bort expresstågen, säger Mats Olsson.
Knutpunkten är hårt sliten och ska stängas under två veckor i november för att Trafikverket ska renovera. Något som verkligen behövs säger Mats Olsson.
– Anläggningen är helt nersliten. Det är bra att den ska renoveras, men det är tråkigt att man låtit det gå så här långt.
Trångt på tågen
Trafiken kommer att påverkas vid följande stationer:
Helsingborg C, Hyllie, Barkåkra, Burlöv, Båstad, Dösjebro, Förslöv, Glumslöv, Gunnesbo, Ramlösa, Hjärup, Häljarp, Kattarp, Kävlinge, Landskrona, Lund C, Malmö C, Maria, Rydebäck, Triangeln, Åkarp, Ängelholm, Ödåkra, Laholm
Skånetrafiken kommer inte att sätta in några ersättningsbussar vilket gör att det kommer bli trångt på tågen.
– Den senaste prognosen är att vi ska kunna återgå till normal tågtrafik klockan 16 och att spår 3 och 4 ska kunna användas då. Vi uppmanar dock våra resenärer att undvika resa i rusningtrafik idag om man har möjlighet till det, säger Theresia Swanholm, tf presschef på Skånetrafiken, till SVT Nyheter Skåne strax före klockan 15 på måndagen.