Bara 52 procent av niorna skulle bli behöriga till gymnasiet. Det visade den prognos som gjordes i oktober i fjol. Men avstamp togs i elevernas trygghet istället för betygen.
– Uppdraget var att arbeta med trygghet och trivsel. Detta eftersom vi skrev många incidentrapporter och hade hög frånvaro, säger Eva Elg, specialpedagog på Ekeby skola.
Egna visioner
För att nå det så fick eleverna göra grupparbeten där de fick ta fram egna visioner för att öka tryggheten i kommunen.
De fick även berätta hur de trodde att de skulle kunna lära sig mer. Ett av tillvägagångssätten blev att eleverna fick ta fram individuella examineringsmetoder. Det antogs också en mer ämnesöverskridande undervisningsmetod.
– Det gör att en elev kan återuppta arbetet och fortsätta med det som tar längre tid, för att kunna lägga mindre tid där de är starkare, säger Ante Krajinovic, SO-lärare på Ekeby skola.
Universitetet stöttar
Arbetet fortsätter den här terminen, nu omfattas årskurserna 7-9 på skolan. Malmö universitet är med och stöttar. Universitetslektor Fredrik Hansson har introducerat arbetssättet under våren.
Om metoden fortsätter att visa positiva resultat så är tanken att den ska spridas till fler skolor i Bjuvs kommun.