Kokainet skeppas i containrar med fraktfartyg från Sydamerika, i flera fall från Ecuador och göms i lönnfack. Vid flera tillfällen de senaste månaderna har Tullverket upptäckt spår efter att smugglarna brutit sig in i hamnområdet – inte minst tomma lönnfack.
– Det är alldeles för lätt för ligorna att ta sig in i hamnen. Om inte hamnen höjer säkerheten blir det mycket svårt att stoppa den här organiserade brottsligheten, säger Erik Friberg, enhetschef vid Tullverkets kriminalavdelning syd.
Att gripa och lagföra brottslingar har visat sig varit svårt. Endast vid ett tillfälle den senaste tiden har kokainsmugglare kunnat gripas. Tullverket menar att belysning och kameraövervakning är otillräcklig och att hamnen inte är klassad som ett skyddsobjekt.
Det gör att kokainet i dag ”flödar fritt både ut och in ur hamnen”.
Kommer öka säkerheten
Säkerhetschefen i Helsingborgs hamn välkomnar Tullverkets efterfrågan när det gäller att ha en fast plats att arbeta på i hamnområdet och en fast scanner.
– Vad gäller lokaler och plats i hamnen är det upp till oss att ordna men scanningutrustning är upp till tullen, säger Joakim Sandberg, säkerhetschef i Helsingborgs hamn.
Hundratals sydamerikanska containrar i veckan
Samtidigt menar åklagaren Magnus Pettersson att varenda container som passerar hamnen nu måste kontrolleras. Varje vecka tar hamnen emot över 400 kyl- och fryscontainrar varje vecka, där mellan 120 och 130 kommer direkt från Sydamerika.
– Det går att göra, det är väldigt stor omfattning och man måste förstå hur stora volymer vi talar om, säger Joakim Sandberg.
I år handlar det om nästan 900 kilo kokain som beslagtagits vad kan ni göra för att stoppa det?
– Att det sker smuggling har vi tyvärr väldigt liten rådighet som hamn. Att stoppa det är en mycket större fråga. Men nu ser vi över säkerhetsarbetet med fysiskt skydd och fördjupat samarbete med Tullverket, säger Joakim Sandberg.