155 personer evakuerades från Öresundståget och passagerarna fick gå sista biten in till tågplattformen. Under hela fredagen arbetade man med att ta reda på vad som hänt och att flytta de krockade tågen.
Enligt de första uppgifterna fanns det inga fel på vare sig signalsystemet eller spåren.
– Vi har en rätt tydlig bild av vad som hände, vi har ett bra underlag konstaterar Daniel Andersson, olycksplatsansvarig för Trafikverket.
Men han vill inte berätta mer.
Körde någon mot rött?
– Det kan jag inte säga något om, det är alldeles för tidigt.
Det är tågoperatören Transdev som har information från tågens svarta lådor. Även deras utredare har konstaterat att infrastrukturen enligt preliminära uppgifter var intakt.
Sammanställer kommunikationen under natten
Arbetet ute på olycksplatsen är nu klar. Tågen har undersökts och skadorna är dokumenterade. Nu återstår att sammanställa samtalsloggarna mellan förarna och trafikledningen samt den så kallade ställverksloggen som visar vilka stoppsignaler som visats samt tågrörelserna.
Öresundståget som körde in mot Knutpunkten med passagerarna har krossade rutor och uppsliten sida på cirka 40 meter.
– Tågen ska på sikt transporteras till en verkstad men då behöver de besiktigas först så att det inte lossar delar från dem, de kommer bogseras med låg hastighet, troligtvis nattetid, säger Daniel Andersson.