Pjäsen som spelades första gången i slutet av 1800-talet tar upp frågor om människans moral, integritet och överlevnad. Den moderna versionen som nu sätts upp i Helsingborg innehåller också referenser till populärkultur och nutida samhällsfenomen.
– Jag har utgått från mig själv och tagit det jag har haft lust med från Woyzeck. Sen har jag skrivit pjäsen utifrån de sammanhang jag lever i och det jag ser runt omkring mig, säger Erik Holmström, regissör.
Delar av pjäsen spelas med hjälp av dockor. Dockorna är exakta avgjutningar av de fyra skådisarnas ansikten.
– Det är ett intressant sätt att framställa verkligheten på. Det händer någonting när man går ur sig själv och istället låter två dockor ha en konversation med varandra, det förhöjer pjäsen, säger Erik Holmström.
Woyzeck spelas på stadsteatern i Helsingborg den 6 april-16 maj. Den kommer också att spelas i en annan version på Malmö Dockteater den 16 april-18 maj.
– Jag tycker det är både utmanande och spännande, men också befriande att spela via dockan. Man slutar tänka på sig som kvinna eller som man. Vilka vi är i den här historien är irrelevant, vi ska bara berätta den, säger Cecilia Borssén, en av skådespelarna.