Utredare fattade misstankar om falskt betyg

Uppdaterad
Publicerad

En Helsingborgskvinna i 40-årsåldern döms för att ha förfalskat betyg från Universitetet i Damaskus. En utredare på Universitets- och högskolerådet fattade misstankar bland annat på grund av att en linje på diplomet var grön istället för lila.

Kvinnan skickade förra sommaren in ett diplom från Universitetet i Syrien till Universitet och högskolerådet. I det framgick det att kvinnan hade en lärarutbildning med goda betyg.

Syftet var att hon ville tillgodogöra sig utbildningen i Sverige.

Fel färg på linje

Men en utredare vid Universitets- och högskolerådet uppmärksammande en rad detaljer som inte stämde. Till exempel handlar det om en linje på diplomet som ska vara lila, och inte grönt som det var i kvinnans fall. Den gröna färgen har Aleppos universitet, Damaskus har lila.

De namngivna universitetsanställda vars namnteckningar fanns på diplomet arbetade inte där under den tid som kvinnan ska ha tagit sin examen. Till exempel handlar det om rektorn som ska ha undertecknat diplomet – han var inte rektor år 2007 när kvinnans påstådda utbildning var klar.

Därutöver tyckte utredaren att ämnesförteckningen inte stämde med vad som brukar ingå i lärarutbildningen i Damaskus.

Därför skickade utredaren diplomet till universitetet i Syrien och fick svar att det var förfalskat.

Kvinnan förnekade brott

Kvinnan berättade att hon läste utbildningen på distans mellan 2003 och 2007, och ställer sig frågande till varför Damaskus universitet skulle säga att hennes examensbevis är falskt. Hon förnekade att hon skulle ha förfalskat det.

Tingsrätten konstaterar att flera omständigheter är märkliga, och att kvinnan måste ha varit medveten om att examensbeviset hon skickade in var falskt. Därför dömer de henne för brukande av falsk urkund och hon får böter på 6 000 kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.