Ett tiotal Venbor samlas vid hamnen i Bäckviken i protest mot högre biljettpriser och på måndag, den första maj, ska de ta demonstrationen vidare först på Venbåten och sedan till Landskrona utanför Ventrafikens terminal vid Skeppsbron.
– Det känns som att de glömmer bort oss som bor på Ven, säger Kaj Weberg som bor på ön.
1000 kronor dyrare för ett årskort för bil
Den senaste höjningen på biljettpriser var 2019 men då blev bara enkelbiljetterna dyrare. I år sker en mer omfattande ökning som inte skett sedan 2014 och till exempel kommer ett årskort för en personbil bli 1000 kronor dyrare och ett månadskort för vuxna blir 75 kronor dyrare.
– Jag förstår att alla vill ha så låga kostnader som möjligt men om man köper ett årskort så har kostnaden för en enkelresa om man slår ut det under årets arbetsdagar stigit från åtta kronor till nio kronor från 2014, säger Torkild Strandberg (L) kommunstyrelsens ordförande i Landskrona.
Landskrona stad och Region Skåne har gått in med ett extra bidrag till Ventrafiken på 1,5 miljon kronor för att hålla nere biljettpriserna. Trots det behövs prishöjningen för att Ventrafiken ska kunna möta ökade kostnader, enligt Torkild Strandberg och Linus Olsson, vd på Ventrafiken.
Slår hårt mot småbarnsfamiljer och pensionärer
Småbarnspappan Alexander Redrin bor på Ven och kör med sin bil på färjan varje vecka, tidigare köpte han ett 70-kort med enkla resor men det ändras nu till ett 50-kort. För honom blir nu ett årskort för personbil på 13 000 kronor det billigaste alternativet.
Om han ska betala för årskort för sin familj på fyra personer och bil blir det upp mot ungefär 25 000 kronor.
– Redan för nio år sedan var det alldeles för höga priser för oss som bor på ön, säger Alexander Redrin.
Kan ni förstå att de behöver öka priserna?
– Ja det kan jag, men det är fel från början. Om vi hade haft en statlig färja hade det inte funkat så, säger Venbon Alexander Redin.