Idag arbetar polisen med riktade insatser när det kommer till att ta fast trafikbrottslingar.
Om man ser till region syd så har antalet nykterhetskontroller gått från 450 000 år 2014 till 195 000 år 2017. På nationell nivå har kontrollerna minskat från drygt två miljoner till drygt en 1 miljon under samma tidsperiod.
Viktig för hela Sverige
I Helsingborg räcker inte antalet trafikspecialister till för att göra lika många kontroller som tidigare.
– Helsingborg är en strategisk plats i landet som får trafik från många håll. Här skulle jag gärna se 40 trafikspecialister och vi skulle ändå bara skrapa på ytan, säger Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg.
Men samtidigt ser han en attitydsförändring: av dem som går ut polishögskolan så är det inte många som vill bli trafikpoliser. Och de som är specialister arbetar idag främst mot yrkestrafiken.
Patric Heimbrand är områdeschef för polisen i nordvästra Skåne.
– Mitt uppdrag är att göra så gott jag kan med de medel vi får. Självklart önskar jag att det kunde vara fler trafikpoliser i Helsingborg. De utför ett viktigt arbete. Om det fanns mer pengar och större personalresurser så skulle de vara fler, säger han.
Ny strategi
För att ta fast så många som begår trafikbrott som möjligt med de resurser som myndigheten har, så deltar alla patrullerande enheter i arbetet.
Och nu byter polisen taktik.
Modellen går ut på att kontroller görs på fler ställen under kortare tidsperioder och att trafikinsatserna samordnas. Polisen väljer helt enkelt platser och tidpunkter där de tror att flest trafiksyndare och brottslingar kan lagföras.
– Polisens 20-minutersmodell kan leda till färre utandningsprov men att man påverkar trafikanternas beteende mer, säger Farid Umeflod.
På liv och död
Han tycker att polisens trafikkontroller är mycket viktiga.
– Det omkommer trots allt mer än 250 personer i trafiken om året, säger Farid Umeflod.