Rektorerna slår larm om att situationen i skolorna i Östersund är svår och att rektorerna tvingas skapa en organisation som först och främst handlar om ekonomi och i andra hand om behoven som finns ute på skolorna, det här var Länstidningen först att berätta om.
Brevet inleds med att rektorerna skriver att politiker i dag går ut med att de satsar på skolan genom renoveringar, nybyggnationer, friskolor och en ny stadieindelning. Men därefter anklagar de politikerna för att inte berätta att det är grundskolorna och eleverna som indirekt får bekosta detta.
Problem att leva upp till lagstiftning
Det rektorerna tar upp handlar om en elevpeng som inte är tillräcklig och besparingar som leder till omfattande problem med att upprätta arbetsmiljölagen och skollagen.
Bland annat menar de att budgetarbetet kom igång för sent på grund av att elevpengen dröjde med att bli fastställd. Detta har lett till bland annat att man inte haft tillräckligt med tid för att varsla personal, som krävts för få en budget i balans.
Ingen vill kommentera
Rektorerna beskriver även svårigheter med att få elever att klara sin skolgång oavsett behov, samt att upprätthålla en bra arbetsmiljö för personalen.
SVT har sökt flera av rektorerna men ingen vill kommentera brevet. Flera säger att de vill ha en dialog direkt med politikerna.
Exempel på nedskärningar rektorerna gjort under läsåret
• På vissa skolor måste man ta bort praktisk-estetiska lärare och låta klasslärare ansvara för all undervisning på skoltid, på F-6 skolor.
• Elevassistenter blir varslade och elever får inte det stöd som de har rätt till.
• Finns inte ekonomi för att ta in vikarier
• Vissa skolor kan svårt att leva upp mot skollagen då elever inte kommer att få det särskilda stöd som de har rätt till då det kommer saknas personal som kan jobba mot dessa elever.
• Det kan bli större undervisningsgrupper
• Ökad undervisningstid för vissa lärare
• Personal på skolor väljer att säga upp sig utifrån arbetssituationen
• Fler lärare får undervisa på flera skolor, vilket innebär att vi inte blir en attraktiv arbetsplats.
• Risk för minskad kvalitet i undervisningen
• Rastverksamhet och elevcafér minskar eller försvinner
• Kan också leda till att fler elever kommer få svårare att nå målen
• Stora konsekvenser för rektors arbetsmiljö, då det blir mycket svårt att organisera sin verksamhet så att rektor klarar sina uppdrag såväl ekonomiskt, som de kommunala och statliga uppdragen.