Det är trångt och svårt att hitta en parkering i centrala Östersund. De som jobbar, handlar eller bor här konkurrerar om platserna.
Rasmus Sundberg är konsult och ska, tillsammans med studenter från Mittuniversitetet, ta reda på var och när det finns lediga parkeringsplatser.
– Vi har en kimatutmaning, säger Rasmus Sundberg. Vi måste förändra vårt resande. Sen har vi också en utmaning när det gäller utrymmet i våra städer. Finns det ett begränsat antal parkeringsplatser så måste kommunen prioritera. Enligt Östersunds policy så kommer besökare till handeln i första hand och arbetstagare i andra hand.
75 procent av de som arbetar i stan har mindre än fem kilometer till arbetsplatsen. Enligt policyn så borde därmed fler kunna cykla, gå eller åka kollektivt till jobbet. Parkeringsplatser skulle då frigöras för handel och boende. Vid nybyggen och ombyggnader av fastigheter räknar man med att arbetsplatser kan ligga 600 meter från centrum. När det gäller parkeringar för handel och boende är siffran 300 meter.
– För oss inom handel är det bäst om kunderna kan parkera så nära som möjligt. Helst vill jag att det är gratis parkering, säger butiksägaren Haide Essebrink
Kräver motprestation
Sandra Hansson har kört bil in från Torvalla. Hon vill helst parkera mitt stan.
– Det fungerar bäst när man ska göra snabba ärenden och det är lättare när man har barn. Men det är svårt att hitta en parkering, säger hon
Enligt den nya policyn kan man ge rabatt när det gäller kravet på ett visst antal parkeringsplatser vid nybyggen. Men det krävs en motprestation.
– Det kan handla om att stå för medlemskap i en bilpool och ordna med bra cykelparkering, säger Rasmus Sundberg.