Pågrund av bristande tillgänglighet på ögonmottagningen förlorade patienten synen på båda ögonen och är nu blind i juridisk mening. Foto: SVT Arkiv

Återbesök dröjde för länge – patient i Östersund blev blind

Uppdaterad
Publicerad

Region Jämtland Härjedalen har gjort en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg efter att en patient blivit blind i väntan på återbesök.

En patient med glaukom besökte ögonmottagningen i september 2020 för att kontrollera ögontrycket. Återbesöket skulle efter 4 månader, istället fick patienten inte vård förens ett år senare. Då var det dessvärre för sent.

När återbesöket väl skedde kunde läkare konstatera ett kraftigt ökat ögontryck, som resulterat i att patienten blivit blind på vänster öga. Patienten opererades akut i Umeå på höger öga. Som även de hade kraftig försämrad syn.

Men synen på det ögat gick inte heller att rädda.

Närastående kontaktade ögonmottagningen via telefon, men fick bara svaret att patienten fanns med på väntelistan. Under tiden förnyades patientens recept vid tre tillfällen. Men att inget återbesök hade skett var det ingen som uppmärksammade.

Utredningen är pågående och har hittills kunnat visa på saknad av resurser i from av både ögonläkare och ögonsjuksköterskor. Samt att att antalet patienter ökat under de senaste åren, vilket gjort väntetiden längre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.