Allt fler väljer tåget för resor utomlands. Försäljningen av interrailpass ökar år för år.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Många har bilden att det är unga nybakta studenter som tar sig ut och tågluffar”, säger Johanna Sundberg – hör henne berätta vilka trender man ser i tågluffandet nu. Foto: Björn B Schäfer/SVT

Boom för tågresandet – då säljer Östersundsföretag flest utlandsresor i hela Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Försäljningen av Interrailkort och tågresor till Europa ökar. Det är förvisso en bit kvar till toppåren på 70- och 80-talet men tågreseföretaget Trainplanet, som är baserat i Östersund, ser en tydlig trend.

– Vi ser en stor ökning under det här året (2023, reds. anm). Vi har gått från att sälja 30 000 till 40 000 resor på ett år, säger Johanna Sundberg som är kundsupportansvarig på Trainplanet.

Stora skillnader

Under 70- och 80-talet var det nästan uteslutande ungdomar som reste med interrail. Men det har ändrats radikalt på senare år. Under 2022 såldes två tredjedelar av alla resor till vuxna över 27 år och till pensionärer. Men också många barnfamiljer valde tåget.

Flexibelt

Tågresande i Europa kräver mer planering än att resa med flyg. Men själva resan blir då också en del av upplevelsen.

– Många som reser med interrail uppskattar också att snabbt kunna ändra resplaner efter väder och vind.

Kundcenter på Frösön

Östersundsbaserade resebolaget Trainplanet säljer flertalet av Sveriges interrailpass och är en av de stora aktörerna när det gäller alla typer av tågresor ut i Europa.

Hör vd, Mattias Lööv, i klippet nedan.

Trainplanets vd, Mattias Lööv, är glad att hans Östersundsbaserade bolag är med och utvecklar tågresandet i hela Europa.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är jättekul att vi här i Östersund är med och utvecklar tågresandet i hela Europa”, säger Trainplanets vd Mattias Lööv. Foto: Björn B Schäfer/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.