I ett skarpt läge får Jämtlands län en central betydelse för mobiliseringen. Förstärkningar från Nato till Sverige sker i huvudsak via tre hamnar – Göteborg i söder och Narvik i norr. Samt dessutom Trondheim.
Tunga transporter genom Jämtland
Vid full mobilisering ska Natostyrkor på uppemot 100 000 soldater komma via Tröndelag och transporterna går sedan vidare mot Jämtland. Det stora problemet är den väldigt tunga utrustningen som till exempel består av stridsvagnar.
– Att nu även kunna hantera mobiliseringen till Sverige blir en helt ny situation för oss, konstaterar arbeiderpartiets Tore Sandvik , som är fylkesordförande i Tröndelag.
Järnvägssatsningar
Att köra de tunga transporterna på de slingriga norska vägarna är inget bra alternativ. Det måste bli fråga om järnvägen, men även här krävs stora investeringar både på den norska och svenska sidan.
– Det finns en Natoartikel som förbinder oss att lösa det här, konstaterar Tore Sandvik.
I förlängningen ska styrkorna dessutom kunna fortsätta till Finland, så det krävs en rejäl järnväg från Trondheim till Sundsvall.
– Varken Norge eller Sverige har investerat med tanke på krig sedan muren föll. Och nu brådskar det verkligen, säger Tore Sandvik.
– Om det här är en mobiliseringsled som inte är trovärdig, så vet naturligtvis ryssarna om det.