Rapporten har som ambition att öka kunskapen om hur nya produkter och tjänster eller organisatoriska lösningar drivs av och tar hänsyn till miljö- och klimatpåverkan.
– Det man kan se är att företag och verksamheter oftast har en strategi för hållbarhet och klimat, men bland de som jobbar där finns få intentioner att ta miljöinitiativ eller starta nya gröna produkter och tjänster. Man kan säga att det bubblar inte så mycket inom verksamheterna som man skulle önska. Det säger Katarina Blomkvist, docent vid Uppsala Universitet, som varit med och gjort rapporten.
Kan förändras snabbt
Historiskt sett har kanske miljöarbete på företag setts som något som enbart kostar pengar, men här visar rapporten på en attitydförändring. Idag finns ingen motsättning mellan miljöarbete och profit, samt att man ser positivt på miljöarbete för framtida konkurrenskraft.
Just nu saknar ofta företag och verksamheter en bild av vilka fotspår man lämnar efter sig, men Katarina Blomkvist tror att det kan hända mycket på kort tid.
– Ja det tror jag. Gör vi om undersökningen om några år så hoppas jag vi ser att nästan alla nya produkter och tjänster hade ett uttalat miljömål.
Här kan du hitta hela rapporten.
Hör mer om rapporten i klippet ovan.