Det saknas 30 000 förskollärare i landet, enligt Lärarförbundet. Och bristen märks tydligt i länet. Kommunernas målsättning är att ha två legitimerade förskollärare på varje avdelning. Men idag saknar många avdelningar förskollärare.
Diana Dahlberg är den enda förskolläraren på Änge förskola med tre avdelningar. Hon är väl medveten om att all pedagogisk planering vilar på hennes axlar.
Svårt hinna se alla barn
Det är förskolläraren som har ansvaret för att läroplanen följs, för att upptäcka barn som behöver stöd och att planera samtal med vårdnadshavare. Det kan finnas en risk att barn kommer i kläm, menar Diana Dahlberg.
– Det är duktig personal här på förskolan, men det är lättare att planera och reflektera med förskollärarkollegor, säger Diana Dahlberg. Har man ansvar för många barn hinner man kanske inte se allt. Det är därför det är viktigt med kollegor.
Rätt till stöd och stimulans
Enligt skollagen ska förskolebarn få stöd att utvecklas individuellt för att så gott det går ges samma möjligheter inför framtida lärande. Förskolan i Änge har kontakt med skolan när barn ska lämnas över till förskoleklassen. Diana Dahlberg tror att skolan märker att det saknas förskollärare.
– Vi får en återkoppling om vad vi behöver göra i förskolan. Vi kanske till exempel ska arbeta mer med matematik eller rörelse.
Så många förskollärare saknas i Jämtlands län
Ser man till vakanta tjänster och förskollärartjänster som tillsatts med någon obehörig, så fattas det 268 förskollärare i länet.