Det var i november 2013 som plötsligt all trafik på järnvägen väster om Storlien stängdes av.
Den 130 år gamla järnvägsbanken över Stora Helvetet rörde på sig och det fanns risk för ras. I mer än ett år var järnvägen stängd, under tiden togs prover och undersökningar gjordes. Skredvarningssystem installerades och åtgärder utreddes.
– Det är en svår utredning att göra kring banken, säger Sven-Olof Bergqvist. Den har utretts under lång tid för att man ska se vilken åtgärd som är lämplig.
– Vårt arbete visade att det bästa alternativet var en bro.
Problemen kända i 30 år
SVT Nyheter Jämtland kunde 2014 avslöja att anställda inom tidigare Banverket länge slagit larm om den instabila järnvägsbanken, utan att något gjordes. Problemen hade varit kända i 30 år och en tjänsteman på Banverket skrev 2002 bland annat:
”Stora helvetet är i dag livsfarlig, en bomb, när som helst kan det hända något obehagligt.”
Trafikverket räknar med att själva brobygget kommer att ta två år. Därefter börjar arbetet med att bygga spår och andra system som behövs. Målet är att trafiken ska rulla på den nya sträckningen i februari 2019 – lagom till alpina VM i Åre.
Banken ska rivas
2014 fick trafikverket ett extra anslag på 100 miljoner kronor för åtgärder vid Stora Helvetet, men projektet blir dyrare än så. I dag räknar man med att det kommer att kosta 120 miljoner kronor. Järnvägstrafiken kommer att rulla på under mesta delen av tiden och när allt är klart kommer den gamla järnvägsbanken att tas bort.
– För att den inte ska innebära en risk för nya bron eller E14 i framtiden den är ju uttjänst i dag så den bryter ner sig själv av sin egen vikt om vi bara lämnar den så kan det bli ett ras.