Sedan drygt två veckor tillbaka har Sveriges gymnasieelever hemundervisning.
Men hur påverkas eleverna att sitta hemma och plugga så länge? Vi kontaktade Monica Sandström som är chef på elevhälsan i Jämtlands gymnasieförbund för att höra vad de hittills sett.
-Visst finns det risker att elever sitter hemma hela tiden och att vi inte möter dom fysiskt, säger hon.
Frånvaron halverats
Samtidigt har elevhälsan kunnat se flera positiva saker. Till exempel har frånvaron minskat.
Inom Jämtlands gymnasieförbund, där exempelvis Wargentinsskolan och Fyrvalla ingår, går 4000 elever. En normal dag är mellan 15 och 20 procent av deras elever frånvarande. Nu, sedan de började med hemundervisning, har den siffran sjunkit.
– Nu har vi under 10 procents frånvaro, säger Monica Sandström.
Hon tror det beror på flera saker.
– Vi har ju elever som har svårt att kliva upp på morgonen. Dom har det ju lättare nu då de slipper resor till exempel, säger hon och fortsätter:
– Sen är ju de flesta ungdomar digitala så det här ger ju dom en möjlighet.
Men ser ni att de verkligen är på plats eller kan de bara sätta igång sin dator?
– De får närvaro utifrån att de faktiskt gör någonting, att lärare kan bocka av att de gjort sina uppgifter. Man måste verifiera att man är på plats, säger hon.
Flera kommit ikapp
Men det är inte bara närvaron som påverkats av hemundervisning. Elevhälsan har även märkt hur elever vågar ta för sig mer och flera som legat efter i sina studier är nu plötsligt ikapp.
– Det är ju fantastiskt, säger Monica Sandström.
I dagsläget vet hon inte hur länge hemundervisningen kommer att pågå. Men klart är att kunskaperna de fått så småningom ska analyseras.
– Det är ju väldigt intressant och på något sätt så måste vi ta med oss där lärdomarna in i ordinarie undervisning. Hur vi kan jobba för att nå alla, säger hon.