De elektrifierade tågen i Sverige får sin kraft via ledningar som hänger ovanför rälsen. Att dra sådana längs hela Inlandsbanans 110 mil långa sträckning är knappast att tänka på.
Lösningen som nu är aktuell går ut på att först tillverka vätgas genom att tillföra el från kraftnätet. I tåget omvandlas sedan gasen till el på nytt.
– Vi räknar med att använda förnyelsebar el och göra det när det i övrigt är låg elförbrukning. På så sätt får vi också ned priset, säger Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan.
Inte helt riskfritt med gasdrift
Den förstudie som Inlandsbanan just nu genomför tillsammans med Statkraft ska å ena sidan undersöka framkomligheter med vätgasdrivna bränslesceller och å andra sidan om det är genomförbart att göra om dagens diesellok till gasdrift.
Att föra in lättantändlig gas i driften sker emellertid inte utan risker. Biogasbussar i Stockholm har till exempel fattat eld, för att mycket snabbt sedan bli helt utbrända.
– Det är en risk med att hantera gas, det vet vi. Men det får vävas in i det övriga säkerhetsarbetet, menar Ekholm.
Går planerna i lås så räknar Peter Ekholm med att koldioxidfri drift blir ett säljargument.
– Våra kunder på transportsidan tror vi kommer att kräva koldioxidfritt i framtiden. Och samma sak med våra passagerare, säger han.
Rättelse: Tidigare stod det att tågen skulle bli helt fossilfria, och att kunderna kommer att kräva fossilfritt i framtiden. Det är nu ändrat till koldioxidfritt i texten. Tidigare stod det att gasbussar har fattat eld i Stockholm, det har ändrats till biogasbussar.