Monteringen sker genom att en helikopter lyfter de ett ton tunga delarna och bygger två banor upp på Globens högsta punkt. Att tömma området på folk är en säkerhetsåtgärd.
Idag lastades rälssegmenten på lastbil i Lugnvik i Östersund. Det är Liftbyggarna som bygger såväl räls som de runda gondolerna. Själva Globen har för ändamålet förstärkts på insidan. I februari ska gondolerna börja ”gå i trafik” upp på toppen. Varje gondol tar 16 personer och färden upp beräknas ta två minuter.
Det finns ingen liknande anläggning någonstans i världen och Harry Sjöström, Liftbyggarnas ägare och VD är mer än nöjd med sitt 30-miljonersprojekt.
– Det här är utan tvekan det största vi har gjort och det är oerhört spännande och roligt, säger han.
En av de svåraste frågorna att lösa var vilken regelbok bygget skulle följa:
hiss, bergbana eller tivoliattraktion. Var och en har sina regler. Till slut blev det så att hiss-reglerna fick gälla.