I handlingarna framgår det att ansvarig enhetschef haft 17 samtal med den anställde efter att det uppdagats att denne misskött sig. Den anställde har även tilldelats sex varningar för bristerna i att leva upp till skyldigheterna i anställningsavtalet.
Uppvisar stora brister
Som handläggare hade den anställde bland annat hand om kundärenden med en viss handläggningstid. Personen har uppvisat brister i ärendehandläggningen genom att flytta fram bevakningar i ärenden som gjort att handläggningstiden förlängts.
Personen har också tagit sig an ärenden för att sedan lägga tillbaka dem så att andra medarbetare fått ta över själva handläggningen. Detta har resulterat i att tiden för handläggningen blivit onödigt lång. Personen valde att kommunicera med kunder via brev istället för att ringa, detta innebar att handläggningstiden ibland kunde förlängas med 20 dagar.
Sade upp sig själv
Myndigheten meddelade den anställde om tilltänkt avsked men då valde personen att säga upp sig själv på egen begäran.