Vintern 2016 mådde den då 12-årig flickan allt sämre och hade kontakt med barn-och ungdomspsykiatrin. Det stod klart att flickan behövde hjälp att komma ut i sociala sammanhang. Föräldrarna, som har ett begränsat socialt nätverk, kände hopplöshet och vände sig därför till kommunen för att få hjälp.
Väntat i två år
Östersunds kommun beslutade att flickan skulle få stöd genom en kontaktperson. Det tog sju månader innan kommunen funnit en tänkbar person. Men den tilltänkta kontaktpersonen avsade sig uppdraget innan det ens börjat. Efter det har ingenting mer hänt. Kommunen inte erbjudit någon annan kontaktperson, trots att det snart gått två år.
För lång väntetid för ett barn
IVO slår fast att flickan väntat oskäligt lång tid på att få hjälp. Det är särskilt allvarligt med tanke på att det rör sig om en ung människa med ett stort behov av stöd.
IVO anser att Östersunds kommun mot den bakgrunden ska tvingas betala en särskild avgift på omkring 50 000 kronor. IVO har har därför vänt sig till förvaltningsrätten med en ansökan om att kommunen ska åläggas den aktuella ”straffavgiften”.